SXSW: Kadavy och intelligent design

Ren webdesign utnyttjar hjärnans förmåga att skapa ordning, menade David Kadavy i en hyllad presentation på SXSW.

Tidigare i år jobbade jag med utvecklingen av ett tv-format som kretsar kring intelligens, vilket fått mig att tänka en del kring just begreppet intelligens, vad det innebär och hur det definieras (och hur intelligent man behöver vara, vilket jag skrev om några bloggposter längre bak här i bloggen). Intelligens kan definieras på många olika sätt, från Charles Spearmans idé om en allmän intelligens till Louis L Thurstone, Robert Sternberg och Howard Gardners teorier om att intelligensen består av många olika delar.

När man pratar om ren design och minimalism blir det ofta en absurd jakt på att använda så lite färg som möjligt.

En av de intelligenser som Robert Gardner pratar om är den spatiala, som bland annat innefattar förmågan att kunna se förändringar och avvikelser i mönster och förstå abstraktioner.

Slide från David Kadavy, skärmdump från RememberMeSom i Iphone-spelet RememberMe, där man för varje omgång får en ny vit prick på en svart yta. Det verkar lätt men blir snabbt ganska komplicerat (mitt rekord: 20 prickar). Ett knep för att hålla ordning på allt är att gruppera prickarna i former. I skärmdumpen här intill har vi en halvmåne längst ner, sen en Musse Pigg-kombo med öron och nos till höger, ett kors till vänster och överst tre prickar som hänger ihop som en bumerang. Typ.

Så vad har det här med webbdesign att göra?

David Kadavy, en frilansande grafisk designer som precis släppt boken ”Design for hackers”, stod för SXSW:s mest estetiskt fulländade presentation igår: ”White space: Shaping nothing for clean design”. Utgångspunkten var att ”clean design is more than a look”. Över en rad monokroma abstrakta slides visade han hur designers hjälper besökare att skapa ordning på en webbsida: olika texturer i typografin, viktning av olika blocks storlek och till sist också gruppering.

Gruppering, det han kallar chunking, gör det möjligt för oss att skapa sammanhang som inte är utritade. Samma del av hjärnan som triggas av RememberMe gör till exempel att en tabell inte behöver ha ramar, om siffrorna linjerar kommer hjärnan rita ut linjerna på egen hand.

När man pratar om ren design och minimalism blir det ofta en absurd jakt på att använda så lite färg och bilder som möjligt. Därför är det skönt att en snubbe vars själva USP är ”white space” understryker att minimalism inte handlar om att allt ska vara vitt, schweiziska sans-serifer och minimal plats för identitet. ”White space” behöver inte ens vara vitt. Det är tur, för det passar inte alla produkter (eller tv-program). Men genom att lita på hjärnans förmåga att fylla i luckorna kan vi komma långt i jakten på en ren design.

Här är en ganska oslipad version av Kadavys presentation, från Mexiko tidigare i år:

12. mars 2012 | Länk till artikeln