Anteckningar från första dagen på SXSW

Rapport från webb- och mediakonferensen South By Southwest Interactive.

Det är få saker som är så sorgliga som ödsliga utomhusfester. När regnet strilade ner över Austin under fredagen ekade det tomt på IT-företagens skrytsamma BBQ-inhängnader.

Framför allt älskar jag branschuttrycket "the talent", så underbart charmlöst.

Inne på gigantiska Austin Convention Center där South By South West har sitt högkvarter var stämningen också något luguber till en början. Ett par tusen technördar – 15-20 000 väntas till Austin allt som allt – stod i timslånga registreringsköer och försökte få klarhet i vilka av de över 5000 evenemangspunkterna de skulle hinna med. Vid varje eluttag satt olika sällskap och försökte hålla liv i Apple-glöden. Vid ett eluttag utbröt ett vilt slagsmål när någon försökte ladda en Samsung-surfplatta (okej, det hände inte men det hade varit spännande).

Men nu över till det festliga: panelerna.

@TVEngagement: Does Social Media Drive TV Ratings

Första panelen jag gick på ståtade med MTV Digitals VP Colin Helms och folk från bland annat Bravo och Food Network – och handlade om tv-kanalernas sociala medier-strategier. Pia Kallischer, SR:s musikchef, var också på plats och lackade ut direkt på floskelvällingen från panelen: ”Säger de inte bara självklarheter?”.

Två saker stack ändå ut.

Food Networks Susie Fogelson berättade hur de maxade sin trafik och fick 20 000 nya Facebook-fans på två timmar under en satsning på matlagningstips inför Thanksgiving, ”the Superbowl of Food Network”. Genast började en del idéer triggas i gång. Om Thanksgiving är den amerikanska matvärldens Superbowl, vilken är den svenska? Är det julbordet? Nyårssupén? Och kan man skapa en svensk motsvarighet till det call-center bemannat med Food Networks experter som blev en sådan framgång under Thanksgiving? Något att tänka på inför framtida konceptutveckling på SVT för exempelvis Go’ Kväll.

Och det andra, en diskussion om man ska börja betala ”the talent”, alltså tv-profiler och programledare, för att vara aktiva i sociala medier. Jag tror att det är oundvikligt, den sociala närvaron i program som The Voice, Melodifestivalen, Uppdrag Granskning. Men framför allt älskar jag branschuttrycket ”the talent”, så underbart charmlöst.

Political Humor 2.0
Rory Albanese, ”The Daily Show with Jon Stewart”:s exekutiva producent och Carol Hartsell, chef för The Huffington Posts humoravdelning var två av deltagarna på en panel med den klatschiga undertiteln ”Teh Internetz R Leaking”. En panel som ganska snart spårade ut i någon slags standup-show som inte riktigt går att återberätta här. Men roligt var det.

Applying Behavior Design
Chris Risdon är ”lead experience designer” för Adaptive Path, en ux-byrå som jag tycker om. Jag hade egentligen tänkt undvika ux/id-grejerna i Austin, men var tvungen att kika in på det här föredraget om design som tvingar användaren att bete sig på ett visst sätt. Det låter kanske som något negativt, men kan vara ett kraftfullt verktyg om det används rätt. Ett exempel, som Risdon visserligen inte tog upp, är Twitter, som genom begränsningen på 140 tecken ändrar användarens beteende och tvingar den att hålla sig kort.

Återkommer säkert om idéerna som Risdon tog upp, men framför allt handlade det om en metod i konceptarbetet för att förstå om produkten, tjänsten eller programmet lämpar sig för en beteendepåverkande design.

10. mars 2012 | Länk till artikeln