7 augusti: 3 länkar

Disruptiv tv, lite Way Out West-relaterat och lite storytellingtips.

    1Vicedomsord
    Få har väl blivit överkörda riktigt så våldsamt som när David Carr körde över Vice i ”Page one” (ni kommer ihåg den här va?: Just because you put on a fucking safari helmet and looked at some poop doesn’t give you the right to insult what we do.). Men själva medieimperiet Vice är spännande ändå, som exempel på en publicistisk verksamhet som är tillräckligt hänsynslös för att överleva även år 2012. Och jag tyckte det här var ett festligt citat, återberättat av Vice-vd:n Shane Smiths på en webbkonferens i våras: Skoförsäljaren: I hate VICE. I’ll never advertise in it. Vice-snubben: Good! Because, I hate you, and your son hates you too. But ask your son if he likes VICE. And your son is the fucking guy who wants to buy these shoes.

    Mer om Vice tv-idéer på NRK Beta

    2En ursäkt att länka till ”Swinging party”
    Way Out West-aktuella Kindness intervjuar Erol Alkan – eller är det tvärtom? – i en rad Jens Liljestrand-långa frågor om techno och indie. Jag såg Kindness när jag var i Austin i våras, och det var en rätt charmig musikskolefunkig upplevelse som jag kan tänka mig att återuppleva i Göteborg i helgen. Om inte för att jag precis återupptäckte deras fantastiskt Talking Heads-doftande version av The Replacements ”Swinging party”.

    Dazed & Confused

    3Pixars 22 regler för en bra story
    På bloggen för sajten till boken om Pixar hittade jag Pixar-medarbetaren Emma Coats 22 regler för vad som gör en bra historia. Några favoriter: #4. Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___ och #22: What’s the essence of your story? Most economical telling of it? If you know that, you can build out from there.

    The Pixar Touch

07. augusti 2012 | Länk till artikeln